CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, July 5, 2011

"aNaK"

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

aLhaMduLilah... aLhaMduLiLah .. aLhaMduLiLah...

maSiH jua kiTa diberi piLihan uNtuk berNafas di buMi Allah SWT ni kaN..:) xterUcaP raSe sYukur kepaDa-Nya yaNg MaHa Esa, peNcipta seKaliaN aLam. :)

jOdoH perTemUan sUme ditaNgan-Nya. beGitU juGA deNgan aJal maUt. reZeki jUga Dia yaNg beri. (maaF kepADA YaNg bukan iSlaM). biLe bercaKaP teNtaNg reZeki, aPe yaNg seLalu kiTe baYangkaN. seMestinYa duit. taPi reZeki Allah SWT itu luAs. tiDak haNya terMaktub pada duiT. diPiLih beKerja di seSuatu teMPat dinaMakaN reZeki, diNaiKkan paNgkat pun dinaMakan reZeki. kaDang2 biLe jiraN baGi maKanan, diNamaKan rezeki juge kan..:) ha, aNak.juGe reZeki yaNg tuHan beri.:)


aNak, aNugeraH Allah SWT yang tidak terniLai..:)


biLe bercaKap teNtang aNak, sesiaPa yaNg sudaH berkaHwin meSti meNginginkan aNak kan.:) cam tU juGak deNgan sHaye. waLaupun perKahwinaN saYa beLom meNcaPai seBulan (keTika aRtikeL ini diTulis), baNyak suAra suMbaNg dah deNgar. :( sediKit sedih diSitu. taMbaHan puLa, huSbaNd saYa berada jaOh nun di Kota Kinabalu daN saYa di Kuching. naK taNak saya keNe facing sOklan2 cePukceMas ni deNgan biJak..(kAdaNg naNGis juGe ceriTa deNgan huBBy..)

 anTaranya, "dah bErisi ke?", "daH preGnanT?" or "bile naK preGnant?raNcaNg ke?"

paDa seSeteNgah oraNg, iNi adaLah iSu senSitif yaNg tidak perLu dibaNgkitkan. tiDak meNudiNg jari kePada seSiaPa cuMe terkiLan. mUngkin pAda sy perKahwiNan yaNg tiDak saMpai seBulan tidak terLalu terasa deNgan soaLan kiLLer maCam tu taPi diHati seDikit seDih. meNgaPa kita TerLalu siNis?

okaY, diSini muNgkin adE beberaPa PerKara. pertaManYa, mUngkin paSaNgan tersEbut masiH meNGukuhkan eKOnoMi rumah taNgga seBelUm meniMang caHaya maTA. yaNg keDuanYa, ade juGe yaNg beLom berSEdia untuK meneriMa kehAdiraN caHaya maTA. atAu yaNg paling peNTinG kite keNe inGat, beLom dibEri reZeki oleh Allah SWT.

DaLam haL nih,kitE taK leh saLahkan pAsangaN terseBot. seBAb, kiTa haNya meraNcang tuHan yaNg menenTukan seGalaNya. dan oRang Luar TidaK taHu maSaLah seBenar yaNg dihadaPi oLeh seTiap pasaNgan. xseMua masaLah kita saMa kan?

ada juGA yaNg beLom berSEdia meNimaNg caHaya maTA. mUngkin tidaK maHu coMMit deNgan taNggungjawab baRu.tp pada saYa ini jaraNg berLaku di kaLangaN saHabat sy. seBAb  pernaH tak kiTa deNgar orAng caKap "reZeki aNak"? ituLah seBabnya seTiap beNda yaNg terJadi aDe hiKmaHnya. aDe juGa yaNg terFikir saMpai tidak cKUp maKan. aLahai, buMi tuHan lUas kaN. yaNg Penting kiTa beruSaHa. tUhan taK jaDikan seSuatu tu taNpa seBAb.taPi keNapa kite yaNg menOlaknya? aNak itu reZeki yaNG tuHan beri daN tidaK terniLai haRganya. maNe daPat kt paSar bOrong kan? (meLainkaN dari siNdiKet):p

Ada paSangaN yang berNasib baik, alHamduLilah reZeki tUhan beri. taPi oraNG caKap, TuHan baGi reZeki seBagai coNtoh duiT yaNg banyak taPi dari seGi aNak, Dia belum baGi lagi. aDa juGa yaNg bertaHun2 meNunggu saaT keHamiLan dan MeNjadi ibu,tp haRApaN tiNggal haraPan. sediH. serius. waLaupUn perkhwiNan saYa baru menCecaH sebUlan, taK berMakna sY tak boLeh merasa aPa yaNg wanita dan Para iSteri diLuar sana yaNG meNghadapi mAsaLah ini. suNgguh, sY tak nafiKan, naLuri waNita hanYa daPat difaHami oLeh waNita saHaja.

bile biNcaNg isU anaK, si isTeri la paLing sediH. waNita maNa yaNg tidaK maHukaN anak yaNg dikaNduNg senDiri. raMai kawaN2 daH rAsa peNgalaMan nih. sy, bile tah..:(  paDa saYa kaN, iSu aNak ni MemaNg sensiTif. xkiRe la die baRu kawen ke, baRu niKah ke. kAdaNg2 saya kaGum biLe ade waNita di lUar saNe yaNg kuat daN daPat MeneriMa deNgaN hati yaNg terbuKa. entaHlah, setiaP Manusia itU berbeZa kaN. taPi daLam haTi saPe taHu..

sO, kiTa ni sePatuTnya meMainKan peraNan yaNg peNting iaiTu fiKir duLu seBelum taNye. xde oraNg aKan ubaH diri kiTa meLainkaN diri kiTa senDiri. seNsiTiviti seSeoraNg terhadaP isU anak ini taKleh kiTa paNdaNg reMeh. berAt mata kiTa paNdang, berAt laGi baHu mereKa yaNg pikUl suMe ni kaN? sO, cube leTak diri kiTa di TempaT meReka.aPa raSenYe diSogok soalaN yaNG kiTe seNdiri tak taU jaWapannYa sebab sume iTU kuAsa Allah SWT. HaNya DIA yaNG Maha MengeTahui. 

waNita diLuar saNe, KuatLah..! (caKap kat Diri Sendiri juga..:) ) terUskaN beruSaha daN berTawaKal kePadaNya. insya-Allah, Tuhan aKan maKbuLkan permintaan uMatnya. saMada cePat aTAu Lambat. :)




p/s: biLa agaKnya TurN saYa kaN tuk rAsai peNgalaMan itU. haNya Allah yaNg meNgetaHuinya..doaKan saYa ! saYa akaN doaKan kaMu suMe juGa.;)

waSaLam..~