CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, February 4, 2012

Cendawan Inoki ..

Hai kengkawan..titibe ni nak hapdet pasal cendawan pulak kan..takde. Kalo p Giant or mane2 shopping mall yg ade supermarket misti jumpe cendawan nih. Memule pelik juge tau. Wa penah tengok tapi tatahu tu cendawan ape. Tadi tengoklah catalog Giant tu titibe haaa.. ni la rupenye name cendawan tu. Cendawan Inoki..

Ha, ni gambar penuh cendawan inoki nih..cam togeh kan?



Name die Inoki rupenye..kekekeke..

Cendawan ni name penuh die Enokitake. Tapi dah sampai Malaysia dipanggil Inoki. Nak senang ye dak.. Cendawan ni bersaiz panjang dan berwarna putih dan ia seakan2 tauge..Ha, ia juga dikenali sebagai cendawan taugeh, cendawan musim sejuk dan juge cendawan jarum emas.. ambooih,, banyak betol name yek.

Ade info juge menyatakan cendawan ini tumbuh di bawah salji. Dan juga tumpuh di pokok kayu yang mereput. Ha, kalo nak masak kene buang akar die dulu. Ade ke orang makan akar?  Difahamkan juga cendawan inoki ni dah jadi industri di Negara Jepun sejak 300 tahun yang lalu..waah, hebat!! Kat China pulak dorang buat ubat tradisional untuk orang yang susah buang air besar..Agak2 sape yang susah buang air besar boleh kot makan cendawan nih..wallahualam..

Okeh, nak tau camane nak masak cendawan nih? Ade yang goreng cm cendawan tiram tuh. Same cara nye. Ade juga yang mcm buat kerabu tuh. Ada jugak yang buat breakfast campur dalam scramble egg..Yang pasti wa belom cube lagi. Teringin nak beli tapi tatahu nak masak camane. Takpelah, mungkin 1 day terbukak hati nak cube makan cendawan inoki nih kan. Mane tahu sedap pulok. Tapi kalo kuantiti acamnih macam wa sorang pon tak cukup sbb tak kenyang.kekekekke..


"Terdapat 2000 jenis spesis cendawan di dunia tetapi hanya 25 jenis sahaja yang boleh dimakan. Di Malaysia ada 7 jenis cendawan yang ditanam. Tahukah anda jenis-jenis cendawan yang terdapat di Malaysia yang boleh dikomersilkan secara besar-besaran. Antaranya ialah Cendawan Tiram Kelabu (Pleurotus sajor caju), Cendawan Tiram Putih (Pleurotus florida), Cendawan Abalone (Pleurotus systidiosus), Cendawan Shitake (Lentinus polytricha), Cendawan Telinga Kera (Auricularia plytricha), Cendawan Jerami Padi (Volvoveilla volcacea) dan Cendawan Butang (Agaricus spp)"
sumber : http://projekcendawan.blogspot.com 


25 jenis yang boleh makan??? Wa slame ni makan cendawan butang tu, cendawan tiram yang lebor lebor tuh ngan shitake tuh. Cendawan lain tu tatahu pulok. Wah, gile ah..Shitake tu sebab buat sup cendawan. Tu pon adik wa yang aja..kui3..tiMe kasih cendawan inoki sebab buat wa carik maklumat pasal cendawan. keh3..

Notakaki :: saYa si pemakan Cendawan~ teringat dolu2 balik skolah agama naek basikal sorang2 tibe2 nampak cendawan tumbuh terus berenti n kutip. Abis kotor baju sebab wa letak cendawan tu kat baju putih. Plastik tade. Mak tak jadi marah sebab wa tunjuk cendawan tu kat mak. Malam tu kami kenduri cendawan..Senyum sampai telinga wa..kekekeke. Lepas pada tu wa standby plastik dlm beg skolah. Ho ho..kenangan itu indah bukan? :)