CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, March 6, 2012

Projek Memasak :: Makaroni Cheese Bakar

Hari Sabtu arituh, kene pegi taklimat sikit kt opis.  Dalam taklimat tu, sempat lagi wa p google resipi. Macam biasalah, kat Myresipi tuh. Tau tak wa jumpe resipi ape? Makaroni Cheese Bakar..perghh..Lame dah nak updet entri ni tapi belom berkesempatan..kekekeke..

Saje je tengok bahan2 dia.  Eh, senang pula. *mungkin saya cari yang simple je* Tapi memang sengaja cari yang bahan simple, yg tekak saya ni boley terima. Ngahaha..boleh pulak senyum sorang2 masa taklimat tu. Dahla duduk depan. adoi. Mungkin ade staf yang perasan tapi pedulik hape haku. Bukan buat mende jahat pon..dan next step, pegi Giant carik barang..Pes time wo masak masakan barat..ecececeh..~ Menyopping kt Giant pastu balik dan memasak. wiwitt..sape kate wanita bekerjaya takde masa nak masak.. tipu tipu..ade, kalau kite pandai bahagi masa..:)

Dan, zass, mari kita lihat bahan2 yang saya gunakan. Ia simple saje..

Makaroni (yang golong2 panjang tu)
Isi ayam atau daging cincang
Cendawan butang


Cili (dah diblend)
Serbuk kari
Bawang (dipotong potong)
Sedikit garam dan gula
Telur
Susu cair
Keju atau cheese (dipotong ekot sukahati)
Sedikit minyak

Cara memasaknye..
a] Rebus makaroni hingga masak. pastu gaulkan dengan sedikit minyak untuk tak bagi dia melekat antara satu sama lain
b] Dalam periuk yang lain, tumis bawang, cili, serbuk kari, isi ayam/daging cincang sehingga naik bau.
c] Masukkan makaroni tadi dan gaul rata. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
d] Tutup api dan letak dalam loyang pembakar.
e] Campurkan telur dan susu dalam mangkuk dan pukul rata. 
f] Tuang atas loyang yang dah diisi dengan makaroni tadi.
g] Akhir sekali, taburkan cheese diatas loyang.
h] Bakar dalam oven dengan suhu 180 darjah celcius dalam masa 20 minit..
i] Sejukkan dan boley makan..

Taraaa..dah siap...mudah dan simple..kekeke..



Pastu disebabkan saya terlebih rebus makaroni mcm nak makan 5 orang, yang lebih tu saya goreng ikut citarasa saya..kekekeke..tapi ia pedas hoccay...yang penting saya tak membazir. ekot sukahati saje..


Selamat mencuba dan mengolah..:)