CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, September 23, 2012

Projek Memasak : Kek Marble

Hoho..dah lame tak buat entri masak2 kan..
Maklonglah..ai bz yu olss..
 Masak kalo tingin nak makan saje..

Okeh, tamo cakap panjang..
Meh nak share resipi simple kek marble..
Bagi orang yang beginner macam aku nih, kira jadilah kan..
Okeh, cekidautt..

Bahan-bahan yang diperlukan:
4 biji telur
1 buttercup & 2  cawan gula (dipukul sekali)
3 atau 3 setengah cawan tepung naik sendiri
serbuk koko

Cara membuatnya:
Pukul telur sampai kembang.
Gunakan kelajuan tinggi masa pukul telur tu.



Lepas dah kembang, masukkan mentega dan gula yang pada mulanya telah dipukul hingga rata tadi..  

Pukul sampai kembang..(jadi cam kat bawah nih) 

Guna kelajuan sederhana..


Lepas tu masukkan tepung naik sendiri perlahan-lahan dengan kelajuan tinggi..

*alamak..lupa lak nak tangkap gambo*

Lepas dah sebati semua, bahagikan kepada dua bahagian..
Satu biarkan putih, dan satu lagi bancuhan diletak serbuk koko.
Gau rata.
Taraaaa..
Dah jadi dua bancuhan..
Satu putih satu cekelet..
 


Memula letak bancuhan cekelat dalam loyang.

Kemudian, letak pula bancuhan putih atas bancuhan cokelat.

Amik sudu atau lidi dan buat macam corak.

Bulat2kan dia atau bagi dalam dia ade corak..

Bakar selama 45 minit dengan suhu 180 darjah celcius..

Kek siap untuk dimakan..

Taraaa..


Sekian saja untuk hari ini..

Selamat mencuba..hoho~