CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, October 24, 2012

Talapia is my peberet!

Erk!!! 
Alhamdulilahhhh~
Kenyanggg..
hihihihi~

Arini dari pagi sampai malam masakkkk je keje aku..
Seronok juga jadi surirumah nih..
Tapi encik sominye takde...
Adeh..
Kalo tak buleh paksa dia makan seme yang aku masak...

Pagi tadi dah masak nasik goreng kampung..
pehtu petang dah masak kek cekelat kukus..
Pehtu aku masak pulak tuk dinner..
Iaitu...
Toge masak lemak...
Dan juga ikan talapia goreng..hoyehhhh!

Napsu makan skang membuak2..
Mengadaa...
Akibat dari tengok blog resipi ngan rancangan masakan di tivi..
Aiyaaaaaa~

Ikan ni aku beli semalam..
staf aku cakap ade orang jual ikan kat bangunan sebelah..
Ikan talapiaa wehhhhh!
Peberet tu..
Kalao pi SCR atau sugar bun, misti aku order ikan nih...
Masa aku keje Petronas dlu pon cer tanye Kak Zack, Yani ngan Angah Faraziah..
Memang tu le menu hehari aku..
Talapia sambal..
DAri saiz dia besar gabak, sampai la dia dah kecik..
Memang makcik kedai tu tahu asal muka aku je, misti amik talapia...
Tah ade lg ke tidak tah kedai tu kat Wisma tu..
sobsss~

Okeh, ni pes taim aku masak senirik..
Selalu mak ade tukang monitor..
Sebab aku ni tak reti nak merasa kalo masak..
Dulu kalo mak suroh rasa, aku akan rasa sampai dua tiga sudu..
Sebab tak pandai lahhhh..
Tapiiiii..
Skang pandai saje..
Kalau masak pon tapayah tunggu sampai dua tiga kali tambah garam gula..
Memang manyak la perubahan aku pas kawen nih..
Terpandai pulak masak..
ngahahahha..
Pasaannnnn..


 Haaa..ni lah ikan talapia aku...
besar kannnnnn!
besar tuk aku sorang..
Tapi ape ade hal..
Insyaallah boleh abis..
aku kan kuat makan...

Aku baru tau, kalau nak buang hanyir ikan, tak bagus pakai limau atau asam jawa..
Better pakai tepung..
Tak kisah ape jenis tepung pon..
SEbab bila masam, asid tu sebenarnye menghilangkan zat ikan tu..
 Sekaligus seolah-olah dia 'memasakkan' ikan kita di peringkat awal..
Hmmmm...
 So, aku pon ekot la petua itu...
Dan aku menggunakan tepung...
Blue key!!
Amik ko..
 Tepung buat kueh..
ngahhahahahah~
Tepung ni memang aku tak simpan lagi sebab tadi buat kek kan..
So ade tesengih kat tepi meja tu..
Jadi, beliau la jadi mangsa tuk dilumur kat ikan talapia yang tegolek dalam bekas biru nih..
muehehhehe..


Pehtu bia sekejap..
Kira macam perap la dengan tepung tu..
Pehtu pi basuh balik..
Sampai bersih..
Lepas tu baru lumur dengan kunyit dan garam...
haaaa..
Kendian, mandikan dia dalam minyak dalam kuali ni..
Sampai garing..
ekot korang suka acamane.. 


Peh dah balik balikkan sampai garing, skati korang la nak masak ape..
Macam aku, aku buat talapia sambal masam-masam manis..
Ikan bawal aku masak camni...
Talapia aku masak camni...
Tapi sukati lah..
Dah aku suke masak camni..
ngahahahha..

TAraaaa..
Ni lah talapia sambal masam-masam manis aku tuk dinner malam nih..
 

Siyes aku tatau siang ikan..
Nak tau dak sape siang ikan aku...
Ni lah dia butcher aku yang jojes...
Kak Irdaa bersama ikan ku yang dah siap siang..ngehhehe~


Kawan-kawan puji dia sebab dia cantik..
Dia memang cantik..
Yang cakap ilangkan hanyir ikan pakai tepung tu dia lah punye petua..
Tenkiu kak Irdaa..

Sape tak suka talapia takyah bace okeh..

BAbai~