CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 23, 2012

Salam jumaat dan selamat berpuasa..:)

Semalam..
Aku malas sangat nak buat asignment..
Tah ngape..
Lepas solat Maghrib aku terus ngadap laptop..
RAncak pulak berborak dengan sorang kawan nih..
Sampai tak sedar aku titibe lapa..

Bau doyan dah abis bau satu umah dah..
Tadi dalam kete..
Perut aku dh start lapa..
Nasik ayam ade aku bawak balik dua bungkus..

Aku bukak tapawe isi doyan..
Ngap punya ngap, tinggal separuh..
Niat nak buat doyan crepe..
tApi laahhh..
cane kalo dah tinggal separuh..

Pehtu..
Aku berazam nak tido awal..
memang takde maknenyelaahhhh..

Masok kol 11, aku dah rasa ngantok..
Perut dah cramp...
*tanda nak period dah muncul..
So, aku berazam tuk tido..
Tido lah..

Dan aku terjaga semula lepas aku rasa panas bepeluh2..
Dan lepas aku mimpi sesuatu..
Aku tengok jam, baru pukul 1..
Dada aku laju betol berdegup..
Aku raup muka..
Tapi tak nangeh..
Rasa macam dah tido awal..
Aku baring balik..
tapi otak aku fikir..
Kenapa aku terjaga time gini..
Tapi..
mimpi itu sangat dasyat..
Dan aku tatahu apekah petanda tu..
Aku menggigil sgt..
Tingat perbualan dekat chat pesbuk mlm tadi dengan sorang kawan..
Nak fikir tu mainan tido tapi napa macam ade kaitan je dengan aku..

Aku pegi toilet..
Amik air semayang..
Then tido balik..
*tak terfikir pon nak solat tengah2 malam tu..siyes menyesal..

Pukul 3, aku terjaga lagi..
kali ni, aku rasa macam ade sesuatu yang gerakkan aku..
Mengucap aku sat..
Dan lagi sekali, aku tido semula...
*kuatkan syaitannnn!

dan akhirnya, pukul4 pagi, aku terjaga buat kali ketiga nya..
Aku mula nak nangeh..
Jarang aku camnih..
Aku bukak pesbuk..
SEdang dok skroll2 pesbuk, aku terbaca status Diana Amir, pelakon tu.
Pasal puasa sunat 9 & 10 Muharam..
Yang jatuh pada harini dan esok..
ya Allah...!

Aku kaup muka..
kenapa aku tak alert mende2 macam nih..
SEdangkan aku memang dari hari isnin tu tertanya-tanya bila boleh puasa..
Siyes, menyesal..
Aku, bukan bijak pasal agama, tapi aku cuba baiki diri..
Aku bangun..
Minom segelas air..
Aku decide tuk puasa..
Walaupun aku dah janji dengan staf aku nak masak tengahhari ni sesama kat opis..
Aku dah beli barang sesiap..
Tapi takpe..
DAn aku tak tido sementara tunggu subuh tiba...

Atas sejadah aku nangeh..
Kosong betol rasa diri..
Kerdil sungguh disisi Tuhan..
BErdosa sungguh aku selama nih..
Entah..
Kalau la sejadah tu boleh cakap, kalo dok ateh tu je, misti nangeh..

Pastu, aku sesiap pegi keje..
RAsa tenang je..
Pagi Jumaat yang indah...

Dan aku terpukul bila orang cakap, aku bawak barang masak sebab aku nak tapau bawak balik tuk berbuka...
maaf..
Niat aku ikhlas..
Nak sedekah..
hari jumaat pula kebetulan..
sElama ni pon aku tak harapkan apa2..
Tapi mereka yang beria soh aku bawak balik..
Aku seronok tengok staf aku epi..
Menghilangkan stress kerja sambil gurau2 senda di waktu rehat..

Kadang-kadang, kita perlu ada adab semasa bercakap..
Tak kira lah siapa dia pon..
Hormat..
Sebab tak semua orang akan memaafkan bila terguris hatinya..
Kan..

Bila kita asek pikir hati kita tak pikir orang lain, jangan salahkan orang kalau mereka guris hati kita..
Dunia ni bulat kan..
Balasan Allah tak tunggu akhirat..
kat dunia dah dapat..

Aku tak kisah ape orang nak cakap..
Antara aku dengan Allah, biarlah Dia sahaja yang tahu..

Orang boleh judge kita, tapi anggap saje takde pape..
SEbab?

Mereka tatahu apa yang kita lalui..

Senyum saja..

Dan semoga aku lebih diberi kekuatan dimasa akan datang..
InsyaAllah, ada hikmah semua ni..

SElamat berpuasa sahabatku...

xoxo
NR

p/s takkan bercerita lagi tentang life dengan sesiapa yang tidak berkenaan..
Penat terluka dan memaafkan..