CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 8, 2013

Goji : Membekal tenaga dan stamina

Dulu, ingat tak kita pernah cite pasal guarana yang ade dalam HKCC nih?
Kalau tak penah bace, cer klik sini tuk tambah ilmu pengetahuan.

Okeh, dah bace kan?
Skang jum kita citer pasal goji pulak..
eh, goji tu menatang ape..
macam gojes ke..
haaa..

untuk pengetahuan semua, kita pon tatahu ape goji tu..
itu pon lepas kita siasat dan bace apekah menatang goji tu..
sebab kita skang dah jadi stokis tuk CCFM pula..
CCFM tu ape?
CCFM tu adelah Collagen Capuccino For Men...
kalau HKCC dikatakan untuk wanita sahaja *sedangkan lelaki pon boleh minum juga*, kini kami keluar dengan satu lagi produk khas untuk lelaki yang sukakan kopi yang berkhasiat...

nape kita dok sebok nak cite pasal goji?
sebab dalam CCFM ni ade kandungan goji..
sebelum kita nak jual produk, kita sepatotnye teliti kandungan bahan yang ade ye dak..
sebab kita tak suka nk juai menda yang kita tatahu or makan..
naya orang saje..

okeh..
meh tengok sikit camane rope goji nih..

taraaaaa...




haaa...
dia lebih kurang guarana je kalernye tapi yang ni pepanjang sikit kan..
guarana tu bulat2..

'Goji atau nama saintifiknya Lycium barbarum merupakan sejenis tumbuhan herba yang berasal dari Banjaran Tibet dan Banjaran Himalaya.

Secara tradisionalnya, buah goji dipercayai mengandungi banyak khasiat untuk tubuh badan manusia serta mampu membantu merawat pelbagai jenis penyakit.

Ini kerana ia dikatakan mempunyai bahan antioksida yang tinggi berbanding buah-buahan atau sayur-sayuran lain seperti strawberi, oren, rasberi dan lobak.

Selain antioksida, buah goji juga kaya dengan 18 jenis asid amino, 21 jenis bahan mineral seperti zink, germanium dan protein serta vitamin B1, B2, B6 malah vitamin E dalam sebiji buah goji adalah bersamaan dengan 500 biji buah oren.'

Ha, tengok..nak bace lagi, klik link kat bawah nih.
Sumber : Khasiat Goji

Berdasarkan kajian oleh Dr. Shiroma, goji merupakan beri yang paling bernutrisi tinggi..

'Harvested in the Himalayan, Goji berries taste like a vibrant blend of berries and chocolate. Hidden within its ruby pigment is the magic that makes it nature’s perfect energy fruit. Goji is packed full of antioxidants, amino acids and essential fatty acids.'
 'The fatty acid content in Goji berries resembles that of olive oil, and is rich in monounsaturated oleic acid. Oleic acid is important for a number of reasons. It helps omega-3 fish oils penetrate the cell membrane; together they help make cell membranes more supple. By keeping the cell membrane supple, all hormones, neurotransmitter and insulin receptors function more efficiently. This is particularly important because high insulin levels create an inflammatory state, and we know, inflammation causes aging.'

Baca dengan lebih lanjut..

Kajian lain pula menyatakan bahawa goji memberi banyak manfaat kepada pengamalnya...Berdasarkan Dr. Earl Mindell, R.Ph., Ph.D, seorang pakar herba dan nutrisi, beliau telah menyenaraikan 34 sebab mengapa kita perlu mengambil goji:-

1. Goji memanjangkan usia, menghalang diri anda daripada tua sebelum masa menerusi tindakan anti-oksida yang tinggi.
2.Goji meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit.
3.Goji menjadikan anda rasa dan kelihatan muda. Goji merangsang rembesan HGH ( Hormon Pertumbuhan Manusia), 'hormon remaja"
4.Goji mengekalkan tekanan darah yang sihat.

5.Goji mengurangkan risiko kanser
6.Goji mengurangkan kolestrol

7.Goji menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes
8.Goji meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual
9.Goji membantu mengurangkan berat badan
10.Goji melegakan sakit kepala dan pening
11.Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak
12.Goji mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda

13.Goji menguatkan jantung anda
14.Goji menghalang peroksidaan lipid ( yang menyebabkan sakit jantung)
15.Goji meningkatkan halangan penyakit

16.Goji meningkatkan respons imunisasi (T-Cell, IL-2, IgA, IgG)
17.Goji digunakan sebagai rawatan kanser
18.Goji menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser)

19.Goji menghalang tumbesaran tumor
20.Goji mengurangkan kesan toksik kemoterapi dan radiasi
21.Goji membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet)

22.Goji meningkatkan limfosit
23.Goji mengaktifkan enzim anti-radang
24.Goji menyokong fungsi hati yang sihat
25.Goji merawat simptom-simptom menopause
26.Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung
27.Goji meningkatkan kesuburan

28.Goji menguatkan otot dan tulang anda
29.Goji menyokong fungsi buah pinggang
30.Goji meningkatkan memori dan memulih ingatan
31.Goji membantu batuk kering yang kronik
32.Goji menghilangkan tekanan dan gelisah
33.Goji meningkatkan keceriaan dan semangat anda
34.Goji membantu sistem penghadaman  

Sumber : Khazanah Purba

 Berdasarkan kajian juga goji terletak di ranking ke-3 dunia dikalangan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C!
hebat kan?

so, terbukti goji ini sangat berkhasiat..

ape lagi..
moh le try CCFM ni...
camane rupa CCFM nih?
taraaa..



Harga sekotak ialah RM 49.90 bagi semenanjung dan RM57.90 bagi Sabah dan Sarawak.
Dalam tu ada 20 paket..
Okeh...
goji juga ade yang dalam bentuk kering dan basah juge tau...



Okeh, cukup tak maklumat nih?

Ini saje yang kita dapat share..
untuk pengetahuan bersama..

sekian,...

babai...

jangan takot nak mencuba kalau kandungan bahan itu dah jelas ye kengkawan...
kalo nak cuba CCFM ni, roger saya okeh.
buleh kasik adiah kat cik abang atau minuman seharian bagi lelaki yang mementingkan gaya, mutu, keunggulan..hihihih..

pompuan pon boleh minum...

taking care bebeh..

xoxo
Nadea Ramly