CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 31, 2015

Kuih Cara Sukahati~

vavavavavaaa....
tetiba...

Korang tau kuih cara tu cane rupanya?
ala, yang kaler hijau tu...
tengah2 dia maneh..
ade cara berlauk..
letak macam-macam lauk kat dalam..
ahahhaahhaha~

okeh..
nak citer nih.
kita ada acuan kuih cara tu.
tapi membuatnya tah bila..
maka ade la satu hari dimana hari kerajinan kita panggil.
sebab tetibe nak buat kuih!
korang tak rasa emezing ke untuk orang yang jarangggg sangat macam kita nih.

ni acuan beli masa keluar tengahari time rehat tu nak carik tikar getah.
tetibe jumpa ni teruih terekot kawan membelinya...
bahahahaha..


memandangkan dia kecik saje dan ade enam saja lobangnya, maka sekali masak dapat la dalam 3 set.


camana nak mengelakkan dari comot?
kita guna bekas nih..
beli kat Daiso.
RM5.
Sebenarnya ini tempat letak kicap atau susu..
tapi kicapnya dah abeh..
so gunakan apo yang ado je la..
picit2 je ke dalam acuan so takde la acuan tu comot...


 nak resipi kuih cara?

ini kita dapat dalam 30 set..

2 cawan tepung gandum
2 cawan air
2 biji telur
1 kotak kecik santan kotak
sedikit garam
perisa pandan atau korang blend daun pandan
kaler ijau.

gula

cara buat...
blend semua dalam blender kecuali gula dan pewarna ijau..
pahtu, masokkan pewarna ijau..
kacau rata..
panaskan acuan kuali kuih.
pastu masak..
sementara tu, boleh letak gula ke dalam kuih tu sebelum dia masak..
bia kejap pastu dah masak, angkat dan hidang..

zasss..


kita dapat la bagi kawan kita sorang 4 pasang..
tak banyak pon buat..
pahtu takut tak sedap..
sebab kita tak reti masak weh..
tapi ini feedback depa..




Hhahaha...
saje je..nak interprame kan anak depa..
makan dalam kete weh..
rare..

insyaAllah la..
nanti buat lagi..
tapi tatahu bila..

okeh,
jumpa lagi next entri..
babaiiiii~

Nadea Ramly
xoxo