CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 24, 2015

Ko tak balik raya? Esok raya..

"Ko tak balik ke? Esok raya."

Tanya Amani tiba tiba sedang asyik aku leka melipat baju.

"Tak."

Pendek jawapan ku beri. Malas nak panjang cerita.

"Baliklah beb. Berapa tahun dah ko tak balik. Sudah sudah la. Lupakan je apa dah jadi."

Bebel Amani. Aku merenungnya tajam. Tak puas hati. 
Dah kenapa pompuan ni. Nak carik gaduh ke apa.

"Dia pun dah mintak maaf kat ko kan." Sambungnya lagi.

Aku teruskan melipat kain yang berbaki. Rasa banyak pulak tiba tiba. Tadi macam ok je. 

"Ko dengar ke tak ni wei..!" Amani menempik. Berang melihat aku tidak membalas sepatah pun. Bulat matanya. Hilang terus kecomelannya.

"Dengar." Balasku. Aku tergelak kecil. Lucu. "Ko kenapa?" Soalku semula.

"Ko ni pekak ke ape tah. Aku cakap buat dek je." Amani mula membebel. "Aku bukan nak suruh ko balik kampung, tapi, kesian la kat family ko. Sejak ko duduk dengan aku, tak pernah aku tengok ko balik. Ko marah lagi kat dorang ke Lia?"

Panjang pulak pompuan ni bersyarah malam malam raya begini. Setan apa merasuk dia ni agaknya. Aku pandang Amani, tepat ke dalam matanya yang sepet.

"Amani, stop it." 

"Hariz tu, dah pun selamat kahwin. Dengan tunang yang dia cinta sangat tu. Ko? Nak terus macam ni? Ko dapat apa? Rugi je muka lawa, kerja bagus, tapi orang nak, semua ko tolak. Bukan ko makin muda. Esok lusa mereput sorang sorang, baru ko tau erti penyesalan."

Terjuih juih mulut si Amani. Ada nada geram disitu. Aku gelak besar.

"Hoi! Aku serius la.." tempiknya. Geram barangkali. Aku gelak lagi.

"Marlia binti Marzuki. Ko dengar ke tak ni?" Amani hilang sabar. Remote tv dicapai dan dibaling ke arah aku.

Fuh, nasib sempat elak.

"Menyampah aku cakap dengan ko.." dengusnya.

"Ye lah ye lah..aku tak gelak dah. Kenapa ni Nur Amani Alia yang comel, marah marah di malam raya yang indah ni.." aku mengusiknya. 

"Aku tanya ni, ko taknak balik kampung ke?"


bersambung...